Weblog

woensdag 17 februari 2010

Ik twitter, dus ik ben politicus?

Wie niet twittert, bestaat niet. Er is geen domein in onze samenleving waar Twitter aan zo'n snelle opmars bezig is als in de lokale politiek. Bijna iedere zichzelf serieus nemende, (aankomende) lokale politicus twittert er lustig op los. De vraag is natuurlijk hoe zinvol deze activiteit is en hoeveel stemmen dit straks op 3 maart oplevert.

Twitter bestaat al jaren en er zijn veel beroepsgroepen en branches waarin al lange tijd volop getwitterd wordt. Ook de landelijke (Maxime Verhagen) en Europese politiek (verkiezingen 2009) hebben twitter al lang ontdekt. En sinds ongeveer een jaar zie je dat ook veel lokale politici zich overgeven aan de verslavende gewoonte boodschappen van maximaal 140 tekens de virtuele wereld in te sturen.

De grote vraag daarbij is of al deze tweets ook daadwerkelijk bijdragen aan de stemresultaten van de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart.

Waarom twitteren?
In grote lijnen zijn er drie redenen om te twitteren:

  1. Om persoonlijke contacten te leggen en te onderhouden met volgers
  2. Om zinvolle, inhoudelijke info door te spelen naar de groep volgers, zonder dat er sprake is van echte persoonlijke interactie
  3. Om te werken aan je politieke en persoonlijke profiel.

Persoonlijke contacten via Twitter
Veel tweets zijn eigenlijk reply's op tweets van anderen. Via Twitter vinden voortdurend dialogen plaats tussen twitteraars en volgers die voor relatieve buitenstaanders moeilijk te volgen zijn. Als politicus moet je je afvragen of deze tweets wel zo zinvol zijn. Misschien kun je binnen een beperkte groep op deze manier met veel passie een discussie aan de gang houden, maar het is maar zeer de vraag of je hier het gros van je potentiële stemmers niet mee afschrikt. Voor relatief onbekende bezoekers zijn veel tweets volledige abracadabra, die alleen bestemd lijkt voor een politieke incrowd. Wil je werken aan een goed politiek profiel voor de verkiezingen op 3 maart…ga hier dan voorzichtig mee om.

Zinvolle informatie doorgeven via Twitter
Op het eerste gezicht is er natuurlijk niets mis mee om op geregelde tijden (minimaal enkele keren per dag) korte stukjes inhoudelijke informatie met je volgers te delen, op voorwaarde dat deze informatie voor potentiële kiezers te volgen is. Maar ook hier kun je de mist ingaan. Veel politiek tweets bestaan eigenlijk alleen maar uit links naar gepubliceerde websites, blogs en filmpjes. Prima dat je dit af en toe doet, maar zorg ervoor dat dit niet het hoofdbestanddeel van je twitter wordt: volgers zullen op den duur toch afhaken.

Bijdrage aan je profiel
Alleen met twitter bouw je geen goed digitaal profiel op als politicus. Je zult toch af en toe de diepte moeten zoeken op een website of blog, en je zult je toch af en toe meer moeten bloot geven in een filmpje of sociale media als LinkedIn of Facebook. Het gaat eigenlijk om de mix van al deze digitale media.

Twitterstrategie
Daarbij geldt dat, net als voor alle andere media, twitter baat heeft bij een goed doordachte communicatiestrategie. Begin niet zomaar te twitteren om het uit te proberen, maar denk even na over doelgroepen en doelen die je met twitter wilt bereiken. En denk ook even na over hoeveel energie en tijd je ervoor over hebt en hoe je straks gaat checken wat je resultaten zijn.

Een minimale strategie is, dat je zorgt voor de volgende twittermix:

  • Reply's
  • Inhoudelijke tweets
  • Af en toe iets persoonlijks, maar wel begrijpelijk.

Tommy Hopstaken @ 16:31 | link | Er zijn: 0 reactie(s) |
|

Geef een reactie