Weblog

woensdag 3 februari 2010

Op de man gespeeld

Sociale media zijn HOT. Je bent als politicus goed bezig als je zichtbaar bent. Iedereen kan van alles over zichzelf vertellen via Twitter (liefst zo persoonlijk mogelijk) of Youtube (gênant is niet erg). Hierdoor lijkt de politiek meer gericht op een individu dan op een partij. Stem je op iemand vanwege zijn partijstandpunten of vanwege zijn charme?


Charme..

Persoonlijkheid en emotie lijken steeds belangrijker bij het kiezen. Het gevoel dat je iemand kent, dat je jezelf met diegene kunt identificeren, is daarbij belangrijk. Meestal kunnen we onszelf het best identificeren met mensen die het goed doen (maar niet té goed), die leuk, grappig en vriendelijk overkomen, en soms een beetje klunzig zijn… (Winterswijks Belang Kieslijst 2) Oftewel: personal branding die de gun-factor verhoogt.

..of inhoud

Aan de andere kant is het voor de kiezer ook prettig om te weten wat de partijstandpunten zijn. Politici kunnen deze duidelijk uiteenzetten, maar als het saai is, haken kiezers af… (Campagnefilm Dylan Lochtenberg, VVD-Veenendaal)

De gulden middenweg

Vraag is dus wat je als politicus beoogt: grappig zijn, personal branding (van wat?) of de partijstandpunten overbrengen? En vooral belangrijk: wie weet dit zo goed te combineren dat ze als winnaar uit de bus komen? Aan jullie de keus!

Merel de Boer @ 11:06 | link | Er zijn: 0 reactie(s) |
|

Geef een reactie