Weblog

dinsdag 18 mei 2010

De campagnefilmpjes geanalyseerd

De campagnespotjes van de verschillende partijen staan online. Meestal hebben lijsttrekkers een hoofdrol. Hierdoor beïnvloeden ze de stijl van de promo’s helemaal op hun eigen manier. Onze psycholoog en communicatiedeskundige Merel de Boer bekeek de filmpjes en haar viel het volgende op.

Ridicule soapaflevering
De stijl van een promo past prima binnen het imago van de betreffende lijsttrekker. Zo heeft heel Nederland zich al vrolijk gemaakt om Rita Verdonk en haar ridicule soapaflevering. De beeldspraak is te overdreven uitgebeeld, zoals de mensen in het zwembad, waardoor een kijker zich er niet meer in kan verplaatsen. Het is over de top en daardoor bijna niet meer serieus te nemen.

Ik durf niet te kijken!
Geert Wilders heeft op zijn beurt een trailer voor een enge film gemaakt, zo lijkt het wel. Een eng muziekje, overscherende vliegtuigen en het ernstige gezicht van de lijsttrekker doen je nagelbijten van spanning. Ik durf haast niet te kijken! Daarnaast maakt hij maakt gebruik van framing. Zo krijgt Job Cohen een sloom en pro-islamitisch imago door hem gapend en theedrinkend in beeld te laten komen.

Onvoorspelbaar versus authentiek
Rutte komt met een verrassend hip filmpje en een opbeurende speech over hoe het beter kan. Een mooi Coldplay nummer ondersteunt het geheel. Onvoorspelbaar zijn is Rutte niet vreemd, terwijl Cohen het juist moeten hebben van zijn rustige en authentieke imago. Hij weet zijn kwaliteiten goed over te brengen in zijn promo. Hij kijkt peinzend uit het raam, laat zien dat hij trots is op zijn werk en serieus en betrouwbaar is. Het geheel sluit mooi op elkaar aan en de rustige muziek eronder zorgt voor een oprecht en authentiek filmpje.

Beter iets dan niets?
Pechtold komt in zijn promo net zo knullig over als in zijn weblogs. Het is niet eens duidelijk of het filmpje op de D66-website wel een promo is. De lijsttrekker kijkt niet in de camera, hij trekt zijn mondhoeken steeds omlaag waardoor hij een enigszins sarcastische uitdrukking op zijn gezicht heeft en daarnaast lijken er stukken uit te zijn geknipt, alsof Pechtold te lang van stof zou zijn. Maar aan de andere kant: er staat wel een filmpje. Dat kan van het CDA, de SP en de PvdD niet gezegd worden. Zou hun gebrek aan videomateriaal in hun voordeel werken, als je kijkt naar de reacties op Rita’s promo?

Imago --> filmstijl --> manier van regeren?
Bijna iedere lijsttrekker heeft zijn imago vertaald naar een promotiefilmpje. Zou hun stijl ook overeenkomen met hun manier van regeren? Krijgen we bij Rita een soort circus, bij Wilders een thriller? Gaat Rutte ons voor de gek houden? Cohen ons geruststellen en Pechtold een onhandig beleid voeren? Kunnen we niks van het CDA, de SP of de PvdD verwachten?

- Sophie

Tommy Hopstaken @ 12:49 | link | Er zijn: 5 reactie(s) |
|

Door Anonymous Anoniem, om 19 mei 2010 om 09:27  :

Interessant artikel. Misschien dat jullie nog alle linkjes kunnen toevoegen?

Door Anonymous Paul S., om 19 mei 2010 om 09:29  :

Gaan jullie ook nog televisie-interviews analyseren? Bijvoorbeeld het interview van Cohen bij NOVA?

Door Blogger Tommy, om 19 mei 2010 om 09:30  :

Ha Paul,

Nee, niet direct. We analyseren vooral de digitale campagnemiddelen, op internet dus.

Door Blogger Tommy, om 19 mei 2010 om 09:43  :

En de linkjes naar de filmpjes staan erin.

Door Anonymous Anna, om 31 mei 2010 om 07:54  :

Heey Sophie!
Leuk stuk! Ik had het filmpje van Cohen nooit eerder gezien, maar vind hem behoorlijk sterk!
Zou bijna PvdA gaan stemmen ;)
Groetjes, Anna (die van Cafe Uilenstede)

Geef een reactie