Weblog

woensdag 19 mei 2010

De poes van Pechtold haalt kiezers binnen

In de De Wereld Draait Door-uitzending van 17 mei werd D66-voorman Alexander Pechtold gevraagd naar de bedoeling van zijn meest persoonlijke tweets. Zo weten wij via Twitter dat het bed van 'dochterlief' verlengd moet worden en dat poes Snoesje gelukkig weer thuis is. En dat is niet voor niets. D66 luisterde naar Aristoteles.

Een menselijke politicus = een goede politicus?
In het vraaggesprek blijkt dat de tweets er niet zomaar staan, ze dienen een doel. Pechtold zegt dat het hem erom te doen is de menselijke kant van de politicus naar voren te laten komen. Het idee is dat de kiezers eerder stemmen op een politicus die de indruk maakt 'zo lekker gewoon' te zijn gebleven. Je kan jezelf met hem identificeren en daardoor voel je een zekere verbondenheid. 'Mensen willen nou eenmaal meer weten dan die politieke partijen in hun programma hebben staan', aldus Pechtold.

Ondersteuning van Aristoteles
Los van de vraag of we inderdaad zitten te wachten op dit soort persoonlijke ontboezemingen, is het op zichzelf niet zo vreemd dat politici op een dergelijke van de sociale media gebruiken. In de klassieke oudheid al wees bijvoorbeeld Aristoteles op het belang van een betrouwbaar en deugdelijk imago voor de overtuigingskracht van een politicus. Het ethos noemde hij dat.

Persoonlijke details goed voor ethos
Een goede manier om over te komen als een deugdelijk persoon is ervoor te zorgen dat het lijkt alsof je de kenmerken van je publiek deelt. Dat kweekt verbondenheid en vertrouwen. Volgens Aristoteles heeft voor een politicus dus inderdaad zin zo normaal mogelijk over te komen door persoonlijke details prijs te geven. Bij D66 weten ze waar ze mee bezig zijn. Nu maar afwachten wat voor effect de poes van Pechtold heeft op 9 juni.

- Jochem

Tommy Hopstaken @ 10:53 | link | Er zijn: 0 reactie(s) |
|

Geef een reactie