Weblog

dinsdag 1 februari 2011

Met motoren voor topsteden naar een groene en duurzame gouden eeuw

Wat heeft dit met de Statenverkiezingen te maken? Ik weet het niet maar sommige partijen hebben daar wel een idee over. Tenminste dat blijkt uit hun verkiezingslogans.

Steeds minder stemmers
Het valt niet mee om tekstschrijver of campagneleider te zijn bij een partij die meedoet aan de Provinciale Statenverkiezingen. Al decennia proberen de provincies en de provinciale partijen zich beter te profileren om het aantal stemmers op peil te houden. Tot nu toe tevergeefs: het percentage stemmers voor de Statenverkiezingen vertoont een dalende lijn. Toch proberen de partijen het iedere vier jaar opnieuw.

Veranderende media
En iedere vier jaar moeten de campagneleiders, strategen, vormgevers en tekstschrijvers hun mediastrategie aanpassen aan de gewijzigde mediawereld: van affiches, flyers, krantenadvertenties, gedrukte programmaboekjes naar websites, blogs, tweets en Facebook.

Slogan blijft
Een element dat al deze mediastormen grotendeels heeft overleefd is de campagneslogan. De meeste partijen vinden nog steeds dat hun affiches, programma’s en internetmedia opgetuigd moeten worden met een even stellige als meestal ook vage kreet. Sommige hebben zelfs meerdere slogans.

Een wedstrijdje
Hieronder vindt u een aantal slogans, zonder verwijzing naar de partij die deze slogan gebruikt. U mag de juiste partij erbij kiezen:

• De motor achter Noord-Holland
• Het moet eerlijker
• Topsteden, Prachtdorpen in het Noord-Hollandse landschap
• Groen en sociaal, Noord-Holland verantwoord vooruit
• Anders Ja
• Ruimte op links
• Uit overtuiging
• De nieuwe Gouden Eeuw in Noord-Holland
• Ondernemend Brabant
• Iedereen telt mee
• Brabant, duurzaam beter
• Tijd voor de …

Nietszeggend en gekunsteld
Zoals u merkt heb ik me tot twee provincies beperkt, maar eigenlijk vind ik dit wel genoeg. Vrolijk word ik er toch niet van. De slogans munten uit in nietszeggendheid. Eerlijker, anders, overtuiging, ondernemend, iedereen, duurzaam… wie kan daar nu tegen zijn. Sommige zijn ronduit gekunsteld: “verantwoord vooruit” of “topsteden, prachtdorpen” en dat ook nog in een “landschap”.

Positieve beeldvorming?
Er is zelfs een partij bij die Noord-Holland letterlijk gouden bergen belooft. De klap op de vuurpijl vind ik de partij die claimt dat zij “De motor achter Noord-Holland” is. Dit is in mijn opinie de enige slogan die bijdraagt aan de positieve beeldvorming van de partij. Of deze uitspraak waar is… dat bepaalt de kiezer op 2 maart.

Tommy Hopstaken @ 16:23 | link | Er zijn: 1 reactie(s) |
|

Door Anonymous Lene Grooten, om 1 februari 2011 om 16:47  :

Beste Willem,

Je hebt kritiek op deze slogans maar je schrijft zelf het woord beloofd met een d :-)?

'Groen en sociaal, Noord-Holland verantwoord vooruit' is trouwens niet de slogan van GroenLinks Noord-Holland. Het is de titel van het verkiezingsprogramma. Het wordt verder niet in de communicatie gebruikt als slogan.

Ben het verder met je eens dat de slogans niet heel erg uitblinken.

Groeten,
Lene
kandidaat statenlid GL NH

Geef een reactie