Weblog

donderdag 21 juni 2012

Wanneer ben je eigenlijk een Twitterkoning?

Interessant artikel in Trouw over het twittergebruik van politici. In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 12 september zwichten steeds meer volksvertegenwoordigers voor het snelle, hippe medium. Vaak onder druk van hun campagneteam of uit angst om er anders niet bij te horen. Zo begroette Sybrand van Haersma Buma (@sybrandbuma) afgelopen week zijn eerste 2500 followers, terwijl hij een paar maanden geleden nog zei niet aan de Twitter te willen.

Iemand met veel onderdanen is nog geen goede Twitterkoning

Trouw maakt in het artikel een lijstje met populaire politieke Twitteraars en roept Arjan El Fassed (GL) uit tot Twitterkoning. Dat lijstje is puur gebaseerd op het aantal volgers dat iemand heeft. Het CDA zou zwakke Twitteraars hebben, vanwege hun geringe volgersaantallen.

Volgens de Beste Webpoliticus ben je echter geen Twitterkoning als je gewoon veel volgers hebt. Volgers kun je kopen. Volgers kunnen robots zijn. En als je het aantal volgers afzet tegen het aantal kiezers op 12 september, dan bereiken de ‘toptwitteraars’ in de politiek vaak nog geen twee procent van hun doelgroep. Nee, met veel volgers kom je er niet alleen.

Wanneer ben je wél een echte Twitterkoning?

Een echte Twitterkoning is volgens ons iemand die slím gebruik maakt van Twitter. Iemand die opschudding veroorzaakt of nieuws maakt (kijk eens naar het effect van Wilders’Tweets). Iemand die niet alleen maar zendt, maar veel interactie heeft met zijn volgers (Femke Halsema snapte dat heel goed). Iemand die scherp en inhoudelijk twittert en dat op z’n tijd afwisselt met een goede grap, waardoor het leuk blijft om ‘m te volgen (neem een voorbeeld aan Beste Webpoliticus van 2007 en 2010 Boris van der Ham). Of iemand die een mooie mix weet te maken van ‘de mens achter de politicus’ en de vakman (Kijk eens naar Jo Schriek: Beste Sociale Mediagebruiker van in 2011). Alleen het totaalpakket maakt dat je getwitter effectief is. Dan verdien je pas een kroon.
Twitterkoningin word je niet zomaar...

Facebookkoningen of YouTubekoningen?

De Beste Webpoliticus volgt de digitale inspanningen van de kandidaten voor de Tweede Kamerverkiezingen deze zomer op de voet. We zijn natuurlijk heel benieuwd naar de ontwikkelingen op Twitter. Maar wie zou zich ontpoppen tot Facebookkoning of YouTubekoning? Als je daar al ideeën over hebt: laat het ons weten!

Tommy Hopstaken @ 11:00 | link | Er zijn: 0 reactie(s) |
|

Geef een reactie