Weblog

woensdag 25 juli 2012

Politiek boven de vouw, of eronder?

Een website van een politieke partij is eigenlijk het vlaggenschip van een digitale communicatievloot. De website is het platform voor de content, die de basis vormt voor alle media die een partij inzet in een campagne. Speciaal voor een zinvolle inzet van social media is een goede 'centrale' website een must. Maar de partijsites lijken in eerste instantie meer op de omslag van een partijprogramma uit de jaren '80 dan op een interactieve ontmoetingsplek op internet.

De oorzaak hiervan is de opbouw van de homepages. De meeste partijen bieden hun argeloze bezoekers een vrijwel inhoudsloos scherm boven de vouw.

Hoezo boven de vouw?

De uitdrukking 'boven de vouw' (en dus ook 'onder de vouw') stamt uit de krantenwereld. De opmakers van de voorpagina's zorgden er altijd voor dat de pakkende koppen en artikelen bovenaan de voorpagina stonden, zodat de krant er in opgevouwen toestand, in de kiosk aantrekkelijk uitzag. Bij het ontwerp van een website is het gedeelte 'boven de vouw' het deel van een webpagina dat je meteen in beeld krijgt, zonder te hoeven scrollen.

Scrollen is niet erg

De afgelopen jaren is er veel discussie geweest of je bijvoorbeeld bij een homepage alle belangrijke informatie 'boven de vouw' moest plaatsen, zodat de bezoeker niet hoeft te scrollen. Inmiddels is duidelijk dat bezoekers best wel willen scrollen en is het dus niet noodzakelijk om alle zinvolle informatie in het relatief kleine paginadeel 'boven de vouw' te stoppen.

Lege start van de homepage

Maar de meeste politieke partijen slaan hier een beetje in door. Met name bij de Pvda, de VVD, D66, de PVV en het CDA word je niet veel wijzer als je hun homepage opent. Slechts na enig scrollwerk komt er wat zinvolle informatie in beeld. Dit beeld geldt niet voor alle partijen. De SP zweert nog bij zijn oude succesformule-website en ook Groenlinks en de SGP bieden hun bezoeker meteen, op het eerste gezicht, alvast wat zinvolle info.


Terug bij de 'Welkom'-site

Voor mijn gevoel zijn we met dit soort websites weer een beetje terug bij af. In de beginjaren van internet hadden veel sites een welkomstboodschap op hun homepage. U weet wel: 'Welkom op de website van…', met vaak nog een uitgebreide welkomstboodschap. Toen kwam het inzicht dat de meeste bezoekers liever meteen echte informatie in beeld kregen, ze hadden tenslotte niet voor niets op een link geklikt of een url ingetikt. En nu… nu hebben we een welkomstdesign, met een grote foto als blikvanger en soms zelfs een knopje met een pijltje naar beneden: 'Scrollen'.

Zucht!

Willem Hendrikx - schrijver van het boek Schrijven voor het beeldscherm

Labels: , , , , , , , , , , ,


Tommy Hopstaken @ 17:53 | link | Er zijn: 0 reactie(s) |
|

Geef een reactie