Weblog

vrijdag 17 augustus 2012

Gastblogger Celina Kremer  geeft haar visie op sociale media in de campagne. Celina rondde in januari 2012 haar bachelorscriptie “Social media & Politics” af.

De invloed van sociale media in de campagne

De campagnes zijn begonnen! Meer dan ooit verspreiden de kandidaat-Kamerleden hun boodschappen via de sociale media. Er zijn nog maar weinig van hen die niet actief zijn op Twitter of Facebook. Maar hoe invloedrijk zijn deze sociale media eigenlijk?

Voordelen van sociale media

Veel mensen zijn tegenwoordig actief op de sociale media. Dat is niet voor niets. De sociale media bieden vele mogelijkheden. De communicatielijnen worden zo steeds sneller en directer. Je zou dus verwachten dat deze media dé media zijn waarop politici moeten inzetten tijdens hun campagnes.

Politici op de sociale media

Als je kijkt naar de huidige Kamerleden, dan zien we dat ongeveer 45% een Facebookaccount heeft en ruim 70% van de Kamerleden een Twitteraccount. Het blijkt dat de volgers van de politici voornamelijk partijgenoten, bedrijven, organisaties en ons-kent-ons mensen zijn en niet de (zwevende) kiezers.


Die gemiddelde kiezer op sociale media?

De meeste mensen die geïnteresseerd zijn in de politiek geven aan dat ze voldoende hebben aan de televisie of de krant om de verkiezingen in de gaten te houden. De kans dat burgers kandidaat-Kamerleden opzoeken op  Twitter of Facebook is dus klein. Feit blijft dat de sociale media voor iedereen met serieuze interesse in politiek ideaal zijn om politici en partijen te volgen. We zien dan wel dat dit vaak de lijsttrekkers en bekende politici zijn en niet de onbekendere kandidaten.

Populair op Twitter: het
EénVandaag verkiezingsdebat

Grote rol sociale media bij geven van mening tijdens evenementen

Jongeren maken het meeste gebruik van sociale media. Het is dan ook opmerkelijk dat zelfs zij aangeven  politiek liever via traditionele media volgen. Wel delen zij vaker hun meningen over de politiek via de sociale media, bijvoorbeeld tijdens verkiezingsdebatten of congressen. Daarbij zijn de sociale media een grote rol gaan spelen.

Sociale media zijn geen wondermiddel

De gemiddelde burger leest dus nauwelijks berichten van politici op sociale media. Het is daarom de vraag of sociale media de beste optie zijn om die (zwevende) kiezers te bereiken. Voor een succesvolle campagne is de inzet van Twitter of Facebook niet genoeg. Het zijn extra middelen in de campagnestrijd. Om bekendheid te verwerven onder de doelgroep zullen de politici toch echt ook nog de straat op moeten gaan, een netwerk opbouwen en de traditionele media opzoeken. Pas dan kunnen de sociale media echt een ondersteunende rol gaan spelen en kan de politicus de (zwevende) kiezers bereiken.  

Celina Kremer is ook te volgen op twitter: @Celina_Kremer. Heb je interesse in haar scriptie? Stuur haar dan een Tweetje!

Labels: , , , ,


Tommy Hopstaken @ 15:20 | link | Er zijn: 0 reactie(s) |
|

Geef een reactie