Weblog

donderdag 23 augustus 2012

Politici ontdekken Facebook


Politici Twitteren en Facebooken erop los in de resterende drie weken campagnetijd, de een nog meer dan de ander. Maar niet iedereen kan dat even goed. Vooral op Facebook is er een aardig grote kloof tussen goed en slecht gebruik. De Beste Webpoliticus zocht uit wie er op het medium van de toekomst interessant is, en wie niet.

Prettige profielen: regelmatige statusupdates en reacties

Frequente statusupdates zijn toch wel een van de basisregels voor Facebookgebruik. Een foto erbij maakt het nog leuker om de politicus in het nieuwsoverzicht te hebben. Karin Straus (VVD) heeft dat heel goed begrepen. Op haar timeline van haar fanpagina plaatst zij zo'n twee á drie keer per dag een statusupdate - mét foto's. Andere pagina's en profielen die wij prettig vinden: Emile Roemer (SP), Wassila Hachchi (D66) en Roy Bouten (PvdA). Wat dit rijtje nog meer gemeen heeft, is dat zij veel reacties krijgen. Emile voert met meer dan 7.500 (!) likes en gemiddeld 60 reacties per bericht de boventoon. Dat heeft hij mede te danken aan zijn advertentiecampagne, die blijkbaar goed werkt.

 Hallo? Is daar iemand?

Helaas zijn er ook politici die hun Facebook laten verstoffen. Ronald Plasterk (PvdA) lijkt zijn pagina aan een boom in het bos gebonden te hebben nadat hij Twitter had ontdekt. Zijn laaste statusupdate was op 19 mei 2012. Dave Ensberg (CDA) maakt het nog bonter: zijn laatste update was op 26 maart... 2011! Dan hebben we nog het persoonlijke profiel van Tofik Dibi (GroenLinks). Daar is iets eigenaardigs mee aan de hand: het is afgesloten voor buitenstaanders (logisch), maar hij heeft geen fanpagina. Kun je dat wel doen als politicus, vragen wij ons af?

De doorlinkers: constante Twitterstroom

Dan zijn er nog de politici die hun Twitteraccount aan hun Facebookprofiel hebben verbonden. De volger of vriend krijgt een constante Twitterstroom voor zijn kiezen. Stientje van Veldhoven (D66) is zo'n doorlinker. Omdat zij ook nog eens relatief weinig tweet, ziet het er nogal eentonig uit. Dat hoeft niet bij iedereen zo te zijn. Stientjes partijgenoot Kees Verhoeven tweet aanzienlijk meer, en krijgt daarom ook meer reacties. Erik Ronnes (CDA) heeft een mooie balans gevonden: hij plaatst tussen zijn tweets ook wel eens een statusupdate.

De spelregels

Ten eerste keken wij naar het soort profiel dat de politici hebben: een persoonlijk profiel of een fanpagina? Het verschil daartussen zit 'm in de manier van volgen. Met een persoonlijk profiel word je vrienden, en een fanpagina like je. Het voordeel van een fanpagina is dat het een grotere 'vriendencapaciteit' heeft en toegankelijker is. Ten tweede keken wij naar advertenties: heeft de politicus een advertentie geplaatst om likes te werven? Dat is volgens ons een goede strategische zet. Last but not least keken wij naar de inhoud van het profiel. Wordt er regelmatig een update geplaatst? Staan er veel foto's op? En hoeveel reacties krijgen de politici op hun berichten?

Labels: , , , , , , , , , , , , , , , ,


Ariënne de Vreugd @ 11:00 | link | Er zijn: 0 reactie(s) |
|

Geef een reactie