Weblog

maandag 13 augustus 2012

PVV maakt overtuigendste campagnespot

CDA en CU hebben een inhoudsloos en afstandelijk filmpje. 

Hoe overtuigend zijn de campagnefilmpjes voor de aankomende verkiezingen? De argumentatie- en beeldspecialisten van www.bestewebpoliticus.nl analyseerden de spotjes van de grootste partijen. Zowel qua retorische kracht als qua beeldgebruik komt de PVV als beste uit de bus. Grote verliezers zijn de ChristenUnie en het CDA, die ondanks hun gelikt uitziende spotjes de plank volledig misslaan.

PVV maakt beste campagnefilmpje

Het spotje van de PVV is het beste campagnefilmpje. De partij speelt slim in op de gevoelens van de kijker. Met dreigende muziek, directe aansprekingen ('Laat u niets wijsmaken') en angstaanjagende boodschappen ('Het kan nog veel erger', 'Straks misschien Italiƫ') trekt Wilders de kijker het filmpje in. Bovendien is Wilders de enige politicus die met 'we' zichzelf en de kijker bedoelt, in plaats van alleen zijn partij. Dit inclusieve 'we' zorgt voor meer betrokkenheid.

Een ander belangrijk pluspunt van het PVV-filmpje zijn de afstemming van beeld en geluid bij de inhoud. De beelden zijn vaak illustraties (een vlag bij een land, een moskee bij de islam) van de gebrachte inhoud. Enige minpunt zijn de betwistbare conclusies (Betalen wij echt alles in Brussel?), maar ook hier scoort de PVV het beste. Het is namelijk de enige partij die met feiten probeert het verhaal te ondersteunen.

Beeld en voice-over CDA onder de maat

Heel anders is de overtuigingskracht van het CDA. In het filmpje van lijsttrekker Van Haersma Buma komt het beeld totaal niet overeen met de boodschap. Zo praat Van Haersma Buma voortdurend over 'samen', terwijl hij bijna het hele filmpje moederziel alleen is (alleen fietsen, alleen eten, alleen tafel dekken of afruimen). Ook Nederland beschrijft hij van een afstandje: het is 'een prachtland waar veel mensen veilig wonen en werken'. En door de bijbehorende camerastandpunten (van bovenaf of ver weg) komt Buma nog afstandelijker over.

ChristenUnie overtuigt niet

Het filmpje van deChristenUnie scoort het slechtst. Zo geeft het filmpje geen onderbouwing voor de geloofwaardigheid en deskundigheid van Arie Slob of de CU. Daarnaast is het onduidelijk wat de boodschap van het filmpje is: er komen een sportdocent en een oma in beeld, maar wat hun relatie met de CU is, blijft onduidelijk. In het filmpje zitten bovendien opvallend veel claims die niet onderbouwd worden, zoals 'Er is een toekomst'.

Onderzoek naar verkiezingsspotjes

Naast de PVV, de CU en het CDA analyseerden we de filmpjes van D66, PvdA en SP. We beoordeelden alle filmpjes op drie klassieke overtuigingsaspecten: ethos (het beeld van de lijsttrekker of partij), pathos (het gevoel van de kijker) en de logos (de inhoudelijke elementen). Ook voerden we een uitgebreide beeld- en geluidsanalyse uit. Van de VVD en GroenLinks vonden wij (nog) geen officieel campagnespotje; deze partijen zijn daarom niet in dit onderzoek meegenomen.

Voor meer informatie en achtergronden kunt u contact opnemen met de redactie van de Beste Webpoliticus Twitter, Facebook of mail ons

Labels: , , , , , , , , , , , , ,


Tommy Hopstaken @ 15:26 | link | Er zijn: 0 reactie(s) |
|

Geef een reactie