Weblog

vrijdag 7 september 2012

PvdA heeft de Facebookfactor

De online campagnes worden niet alleen bepaald door de campagneteams, partijen of lijsttrekkers zelf. Vooral op Facebook bepalen de volgers het succes van een online campagne. Maar welke partij heeft nu de meest succesvolle strategie? We bekeken de Facebookfactor van de grootste zes partijen.

Delen, delen, delen

Op Facebook is je bereik vooral groot als likers je posts delen; op die manier zien veel meer mensen je bericht. Behalve het aantal likers of volgers is het aantal delers voor het succes van een Facebookcampagne dus cruciaal. Om dit aantal te vergroten moet je zorgen voor aantrekkelijke berichten die mensen op hun eigen timeline willen delen. Welke partij slaagt hierin?

Voorkeur voor films of linkjes


Vrijwel iedere partij blijkt wel een voorkeur te hebben voor een bepaald soort posts. Zo is de VVD groot fan van de eigen verkiezingsposters en plaatst de SP vooral links. Qua deelsucces ontlopen deze twee partijen elkaar niet veel. Van 15 actuele berichten deelden de 12.471 SP-volgers 731 keer een bericht. Bij de VVD gebeurde dat 2.364 keer, maar zijn er in totaal 36.016 volgers. Het populairste bericht ontloopt elkaar wel qua score: slechts 1,4% van de VVD-volgers deelde dit bericht tegen 2,2% van de SP-volgers.


Afbeeldingenfans

D66 en het CDA hebben vooral een voorkeur voor foto’s of afbeeldingen. Bij D66 is de laatste tijd zelfs alles een hoogtepunt (volgens de Facebookcategorie). Het CDA scoort het laagste op de Facebookfactor: slechts 65 keer deelden de 1.899 volgers een bericht. Het beste bericht haalde bovendien slechts een score van 1,3%. 1,9% van de D66-likers deelde het populairste bericht en in totaal waren de 13.648 volgers goed voor 1.069 deelmomenten.

En de winnaar is: de PvdA

De PvdA heeft bepaald niet het grootste aantal volgers: 9.684 likers telde de pagina tijdens ons onderzoek. Maar die likers zijn wel heel actief. Samen zorgden ze maar liefst 1.957 keer voor een gedeeld bericht. Wellicht ligt deze beste score aan de grotere spreiding van berichten: de PvdA heeft een lichte voorkeur voor links, maar deelt verder vrij gelijkmatig video’s, tekstjes en afbeeldingen. Bovendien haalde het populairste bericht de hoogste score van alle partijen: 3,9% van de likers deelde dit bericht.

En de PVV?

De PVV heeft verschillende Facebookpagina’s, maar van geen is duidelijk of dit de echte partijsite is. Uiteindelijk lijkt de Partij voor de Vrijheid - PVV als pagina nog de meest serieuze. Maar deze kan alleen rekenen op de 2.249 volgers. Die delen namelijk zelf geen berichten met hun vrienden. Onduidelijk is waarom: zou het een taboe zijn om een PVV-aanhanger te zijn? Misschien een interessant onderwerp voor een volgend onderzoek…



Karin Pijper

Labels: , , , , , , , , ,


Tommy Hopstaken @ 10:13 | link | Er zijn: 0 reactie(s) |
|

Geef een reactie